Asfaltové pásy jsou ve stavebnictví hojně využívaným materiálem. Asfaltová lepenka je typ hydroizolačního materiálu používaného k vytvoření vodotěsné vrstvy na střechách, podzemních stavbách a dalších konstrukcích. Tento materiál je obvykle vyroben z asfaltu, který je kombinován s různými plnivy a stabilizátory, aby poskytoval pevný a odolný povrch.
Asfaltové pásy jsou často dodávány ve formě rolí, což usnadňuje jejich instalaci. Při pokládce jsou pásy obvykle aplikovány na asfaltový penetrační lak a ohřívány, aby se aktivovala lepicí vrstva na jejich spodní straně. To umožňuje pevné spojení s podkladem.
Hlavní vlastnosti asfaltových pásů zahrnují jejich vysokou odolnost vůči vodě a UV záření, flexibilitu a schopnost přizpůsobit se pohybu konstrukce bez trhání nebo praskání. To zajišťuje, že asfaltové pásy poskytují spolehlivou ochranu proti vlhkosti a vodě, což je klíčové pro dlouhodobou integritu a životnost stavebních konstrukcí.
Jak již bylo řečeno, asfaltové pásy jsou často využívány jako hydroizolační materiály pro ochranu konstrukcí budov před vlhkostí a vodou. Tyto pásy se aplikují na ploché střechy a spodní stavby, jako jsou podzemní parkoviště nebo sklepy, aby zabránily průniku vody do budov a zajišťovaly dlouhodobou ochranu proti vlhkosti.
Jejich využití je skutečně široké a zahrnuje například:
Možnost využití asfaltových pásů je mnoho. Mnoho je ale také typů asfaltových pásů a je důležité zvolit pro každý projekt ten správný.
Každý asfaltový pás je tvořen nosnou vložkou, která určuje jeho použití - jako hydroizolace, radonová ochrana, apod. Další vrstvou je krycí asfaltová vložka, která dává asfaltovému pásu jeho technické vlastnosti jako je například pružnost. Povrchová úprava asfaltového pásu může mít potom estetickou funkci, čímž je myšlena například barva.
Modifikované asfaltové pásy
Tyto pásy obsahují přísady, které zlepšují jejich vlastnosti, jako je odolnost vůči UV záření, tepelná stabilita a pružnost.
Modifikované lepenky mají také výhody, co se týče mechanických vlastností. Díky výztužným složkám, které tyto lepenky obsahují, jsou pevnější a chráněné proti protržení nebo třeba smršťování při nízkých teplotách.
Nejčastěji se využívají pásy, které jsou opatřeny termoplastickými elastomery, jako je například SBS (styren-butadien-styren).
Tato modifikace dělá lepenku více pružnou a dá se s ní tak lépe pracovat i při nižších teplotách. Zároveň je ale po aplikaci na daný povrch velmi odolná proti vysokým teplotám a tak ji ani horké letní dny nezdeformují.
Tyto lepenky jsou doporučovány zejména pro využití v oblasti hydroizolací spodních staveb nebo jako skladba plochých střech.
Další možností je výběr modifikovaného pásu APP, který je tvořen ataktickým polypropylenem. Tyto asfaltové pásy mají sice nízkou míru elasticity, nicméně disponují vysokou teplotní stálostí a to až do 130 °C.
Oxidované asfaltové pásy
Oxidované asfaltové pásy jsou zpravidla levnější variantou. Jejich využití je vhodné na méně náročných projektech, tyto pásy se totiž nevyznačují vysokou mírou odolnosti vůči UV zářením a podléhá rychlejšímu stárnutí a křehnutí. Důležité je vědět, že oxidované asfaltové pásy nemají téměř žádnou elasticitu, která je pro modifikované asfaltové pásy typická.
Tyto pásy se často využívají pro izolování základové desky nebo jako spodní vrstva skladby střech. Nicméně pro nízký teplotní rozsah nelze počítat s tím, že zde vydrží lepenka dlouhou řadu let jako je tomu u modifikovaných pásů. I tak má ale oxidovaný asfaltový pás mnoho využití, kde nejsou vlastnosti elasticity nebo UV stability potřeba.
U výběru asfaltového pásu jsou nejdůležitější vlastnosti jako jsou ohyb lepenky, stálost krycí vrstvy a bod měknutí, tedy v jakých stupních krycí vrstva změkne. Právě tím se od sebe liší modifikované a oxidované asfaltové pásy.
Každý druh asfaltového pásu má své vlastní výhody a je vhodný pro určité aplikace a podmínky. Při výběru správného typu asfaltového pásu je důležité zvážit požadavky konkrétního projektu a podmínky provozu.
Mezi nejčastěji využívané asfaltové pásy patří tyto:
ELASTOBIT GG 40 - Tento modifikovaný asfaltový pás je vyroben právě s již zmíněnou složkou SBS. Hodí se pro nové střechy ale i na rekonstrukce starých, také se využívá jako protiradonová izolace spodních staveb. Je vhodná i pro namáhání tlakovou vodou. Pás se zpracovává natavením na podklad nebo mechanickým kotvením do podkladu pomocí systémových kotevních prvků.
VEDASPRINT MINERAL 4mm - Tento modifikovaný asfaltový pás je opět vyroben ze složky SBS. Je vhodný pro rekonstrukce stávajících plochých střech i pro méně stabilní konstrukce. Stejně jako pás ELASTOBIT lze tento asfaltový pás použít jako hydroizolační vrstvu spodních staveb pro namáhání tlakovou vodou a jako protiradonovou izolaci.
GLASBIT G200 S 40 - Pás z oxidovaného asfaltu s nosnou vložkou ze skleněné tkaniny, opatřený na horním povrchu jemnozrnným posypem. Poslouží jako podkladní pás do vícevrstvých hydroizolačních systémů plochých střech, hydroizolační vrstva do spodních staveb pro namáhání zemní vlhkostí nebo jako protiradonová izolace.
HYDROBIT V60 S35 - Tento natavovací oxidovaný asfaltový pás je opatřen vrstvou ze skleněné rohože a jemnozrnným posypem na povrchu. Lze využít jako podkladní pás do vícevrstvých hydroizolačních systémů plochých střech, také jako hydroizolační vrstva do spodních staveb pro namáhání zemní vlhkostí ale poslouží i jako protiradonová izolace.
A 330 - Asfaltový pás na hadrové lepence impregnované asfaltem bez krycí asfaltové vrstvy a bez povrchových úprav. Je určený jako dočasná ochrana proti vlhkosti a jako separační vrstva v různých systémech. Pokládá se volně nebo se lepí do horkého asfaltu.
Pokud si nevíte rady, zavolejte na naší zákaznickou linku eshopu stavebninyonline.cz nebo se zastavte pro radu na naší kamenné prodejně v Neratovicích.